Extra Nieuws

L.A.T.I. - LUCHTPOSTBRIEVEN

In de loop van de geschiedenis hebben oorlogen grote invloed gehad op het postverkeer tussen landen. Ook de politiek is op de postzegels terug te vinden. In dit voorbeeld gaat het over het intercontinentale luchtpostverkeer tussen Europese landen en Zuid-Amerika waarbij dan grote afstanden moesten worden overbrugd. De oceanen vormden daarbij grote natuurlijke hindernissen.
De ellende begon bij de inval van Duitsland in Polen in september 1939. Frankrijk en Engeland hadden elk een verdrag met Polen en op grond hiervan verklaarden deze twee landen aan Duitsland de oorlog. De Duitse Lufthansa onderhield met vliegboten een postverbinding met Zuid-Amerika. Deze lijn werd direct stilgelegd en daarmee was een postverbinding voor geheel West-Europa verbroken.

De Italianen waren er echter als de kippen bij en zagen een lucratieve mogelijkheid voor een eigen maatschappij. De Italiaanse maatschappij "Ala Littoria" werd omgedoopt tot: Linee Area Transcontinentali Italiane en dat is afgekort: "L.A.T.I." Deze luchtvaart maatschappij startte al op 21 december 1939 een eerst vlucht naar BraziliŽ. Het vertrekpunt was het vliegveld Guidonia bij Rome en het eerste toestel bracht passagiers en post naar Sevilla in Spanje. Een ander toestel vloog vervolgens de tweede etappe naar Villa Cisneros in Rio de Oro(Spaanse Sahara) en dan door naar Sal, dat op de Kaapverdische Eilanden ligt. Een derde toestel vloog naar Recife met later een stop op het eiland Fernando de Noronha en dan langs de kust tot Rio de Janeiro in BraziliŽ. Voor deze eerste vlucht werden ook speciale enveloppen meegegeven met een eenvoudig eerststevluchtstempel. De commercie blijkt ook toen al ruimschoots aanwezig om wat extra inkomsten binnen te halen.


Figuur 1 Eerste vlucht enveloppe Rome- Rio de Janeiro 1939

Opmerkelijk in de afstempeling is dat hier de Fascistische Jaartelling van Mussolini is opgenomen namelijk het EF-jaar XVIII, dus jaar 18. Op de brief en in het stempel staat het beeldmerk van LATI en dat is een meeuw met lange vleugels. De datum op het aankomststempel is niet leesbaar.

De terugvlucht was al op 22 december maar het toestel had met pech te kampen want door zeer slecht weer verongelukte dit toestel in Tamanar, Marokko. De luchtvaart maatschappij "Syndicato Condor", die Duits georiŽnteerd was, zorgde voor aansluitend transport naar andere landen in Zuid Amerika. In juli 1941 werd de lijn ver-lengd naar Buenos Aires. De laatste vlucht in de richting van ItaliŽ was op 18 december en de laatste naar Zuid-Amerka op 19 december 1941. Het stopzetten van de vluchten was een gevolg van het deelnemen van de Verenigde Staten van Amerika aan WO II. BraziliŽ ontnam toen de verleende landingsrechten aan LATI. Er zijn in de korte tijd van twee jaar 211 vluchten van en naar BraziliŽ uitgevoerd. Dit komt neer op een wekelijkse luchtverbinding.

Dan nog een LATI-brief van Roma, via Parma, Lissabon naar Rio de Janeiro. Deze brief is verstuurd toen in West-Europa de oorlog al was uitgebroken. Datum van de brief 30-7-40 met aankomststempel op achterzijde: 11-VIII 40. Aangetekend en met censuurstroken. Op de achterzijde is de port uitgerekend zijnde Lire 7,-- en bestaat uit 1,25 Lira port, 1,50 L aantekenen en luchtpost 4,25 L


Figuur 2 Aangetekende censor LATI-brief 1940

Deze interessante LATI-brieven komen regelmatig te koop op veilingen en eBay. Uiteraard zijn daar vele uit Italiť bij, maar ook van en naar andere landen in West-Europa. Ook werd van de verbinding gebruik gemaakt door klanten uit : USA, ArgentiniŽ en Curacao .
Jos Boes Literatuur:
Diverse artikelen en berichten in het blad van Filitalia
Catalogus van Looy & Van Looy 2010

Ter info: De heer Ir. P.J.M. (Jos) Boes is oud inwoner van Tiel.